Effecten van yoga

De eeuwenoude yogapraktijk uit India is sinds enkele decennia courant geworden in de Westerse samenleving. Ook in Nederland beoefenen steeds meer mensen yoga. Het aantal blijft groeien, omdat inzet voor yoga beloond wordt met grotere soepelheid, kracht en kalmte van lichaam, adem en geest. Een beloning die waardevol is, vooral in een tijd van leven waarin velen pressie en (positieve en negatieve) stress ervaren, door werk, sociale en financiële verplichtingen of anderszins. Yoga biedt ons een prachtige manier om -ook als er vele prikkels zijn- meer lichamelijke en geestelijke vitaliteit te ervaren.

Effecten van yoga op lichamelijke vitaliteit:

  • Yoga leidt tot meer lenigheid
  • Yoga vergroot spierkracht
  • Yoga verbetert je houding
  • Yoga bevordert sportprestaties en uithoudingsvermogen
  • Yoga ontspant het lichaam
  • Yoga verlaagt de bloeddruk
  • Yoga herstelt het slaap- waakritme

Effecten op mentaal evenwicht:

  • Yoga kalmeert het denken en leidt tot een gevoel van rust
  • Yoga bevordert het gevoel van vreugde
  • Yoga bevordert concentratie
  • Yoga versterkt zelfinzicht en zelfvertrouwen
  • Yoga bevordert acceptatie en verwerking van emoties
  • Yoga maakt energieker en alerter

Literatuur

Er zijn talloze boeken en artikelen over yoga verschenen. Een groot deel beschrijft zorgvuldig wat de kwaliteiten en effecten van yoga in algemene zin, of van specifieke oefeningen zijn voor lichaam en geest. Hieronder refereer ik naar een kleine selectie van literatuur over wetenschappelijk onderzoek naar effecten van yoga.

  • Eerlijk over yoga, William J. Broad, april 2013 ISBN10: 9490574929

William J. Broad is wetenschapsjournalist bij de New York Times en heeft op inzichtelijke wijze uiteen gezet wat de wetenschappelijke bewijzen zijn voor effecten van yoga en welke claims over yoga niet bewezen zijn. Hij geeft aan dat er weinig bewijs is voor het effect van yoga op conditiebevordering en dat bepaalde houdingen risico’s op letsel kennen, maar ook dat er herhaald wetenschappelijk bewijs is voor positieve effecten op de stemming (verminderen van depressie), op cognitieve alertheid, op lichamelijke flexibiliteit en op het libido.

  • The Acute Effects of Yoga on Executive Function. Gothe N, Pontifex MB, Hillman C, McAuley E. J Phys Act Health. 2013 May;10(4):488-495

Volgens dit wetenschappelijk onderzoek bevordert yoga (oefeningen en meditatie) de cognitieve prestaties (reactievermogen en accuratesse) meer dan andere aerobische en op conditie gerichte bewegingsvormen.

  • Effect of fast and slow pranayama practice on cognitive functions in healthy volunteers., Sharma VK, et al., J Clin Diagn Res. 2014 Jan;8(1):10-3.

Dit artikel beschrijft dat uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat ademoefeningen uit de yoga (pranayama) cognitieve functies significant verbeteren.

  • Efficacy of a short-term yoga-based lifestyle intervention in reducing stress and inflammation: preliminary results. Yadav RK, Magan D, Mehta N, Sharma R, Mahapatra SC. J Altern Complement Med. 2012 Jul;18(7):662-7.